Ik heb een conflictje met een incasso-bureau. Ik denk dat ze de boedel van een gestopt bedrijf gekocht hebben en proberen alle overgebleven vorderingen ten gelde te maken. Maar, dat is speculatie van mijn kant.
Het begon met een nogal onaardige brief. Even gebeld dat ‘hun vordering’ onzin was en dat een en ander vorig jaar al recht getrokken is. Paar weken later kaartje op de mat van iemand die langs geweest is. Meneer gebeld, en in iets meer detail uitgelegd wat er aan de hand was en hoe dat opgelost is.
Komt er gisteren met de post een brief die ik jullie toch niet wil onthouden:
De korte samenvatting van het verhaal is dat meneer (?) J.C.A.G. Bronkhorst geen enkel concreet feit heeft en daarom maar wat bij elkaar gaat lopen liegen. Genoeg om vreselijk mee onderuit te gaan. En ik zit te twijfelen wat nu wijsheid is. Ik kan punt voor punt ontleden waar mr. Bronkhorst de fout in gaat en als hij dat leest zal het vervolgens verder wel stil blijven rond de incasso.
Ik had een ADSL-abonnement bij een provider. Die bood ook VoIP aan, maar enkel met door hun geleverde hardware. SIP, waarbij je je eigen hardware kunt gebruiken, zou later komen. Op een dag kreeg ik een emailtje van de helpdesk, dat ze inmiddels eigen apparuur in combinatie met hun VoIP wilden ondersteunen, dus ik diende gelijk een bestelling in. Er is € 69.95 afgeschreven onder de vermelding ‘set-up fee’, maar een paar weken later viel niet de brief met de verwachtte inloggegevens in de bus, maar een brief die stelde dat ze helemaal gingen stoppen met VoIP, en hun bestaande klanten over zouden doen aan een ander bedrijf. Dat bedrijf bood enkel weer z’n eigen hardware aan, en gaf na bellen aan dat ze geen plannen hadden dat te veranderen. Dus ik heb de incasso van € 69.95 gestorneerd en even gebeld. De meneer aan de andere kant, de enig overgebleven medewerker op dat moment, gaf aan dat hij m’n abonnement zou cancellen omdat ‘leveren’ echt niet meer zou gaan lukken. Vervolgens is er nooit een rekening voor het abonnementsgeld gekomen, dus ik heb aangenomen dat alles goed gegaan is.
Totdat meneer Bronkhorst een ruim jaar later kwam beweren dat mij een ‘setup’ toegestuurd is met de TNT pakkettendienst. Vreemd, want dat is geen tastbaar goed, het is een aantal handelingen die een provider moet verrichten.
Concreet liegt meneer Bronkhorst over de volgende feiten: er is niets verstuurd, er is niets aangenomen, hij beweert een bewijs van ontvangst te hebben wat niet bestaat en hij heeft het over ‘betalingsherinneringen’ die in ieder geval niet door zijn client gestuurd zijn, want op het moment dat die verzonden moesten worden bestond zijn client al niet meer als een actief, opererend bedrijf. Vervolgens beweert hij dat ik accoord gegaan ben met het via de post leveren van een telefonie-dienst. Ik vraag me af welke vorm zoiets zou moeten hebben. Men zet een antwoordmachine ergens, gekoppeld aan ‘mijn’ nummer, en stuurt eens per week een cassettebandje met de ingesproken berichten?
Meester in de rechten J.C.A.G. Bronkhorst liegt hard genoeg voor een tuchtzaak voor de Orde van Advocaten, als je het mij vraagt. Jammer dat ‘ie daar nou net niet ingeschreven staat. Google, daarentegen, kent ‘m wel. In twee vormen. Iemand die gitaar speelt en iemand die steeds opduikt in klachten over incasso’s. Ik lever daar bij deze graag m’n eigen bijdrage aan.
Comments are closed.